3 اتفاقی که با خوراندن شیر مادر سرد به نوزاد با آن مواجه می شوید

آیا شیر مادر سرد برای نوزاد ضرر دارد؟ وقتی که بچه به خاطر گرسنگی گریه می کند، واقعا چقدر طول می کشد تا شیر گرم شده به او برسانیم؟ این یک داستان تکراری است. شب هایی که پدر یا مادر نوزاد گریان خود را در آغوش گرفته اند. می دانند گرسنه است. دم یخچال ایستاده و از خود می پرسند: آیا باید قبل از خوراندن شیر، آن را گرم کنم یا نه؟

واقعیت این است که تنها چیزی که در آن لحظه به ذهن پدر یا مادر خطور می کند، ساکت کردن بچه و دادن شیر به او است. چون واقعا از راه بردن و تکان دادن بچه خسته شده است. اما…

اگر شیر سرد به نوزاد بدهیم چه اتفاقی می افتد؟

شیر مادر سرد

از آنجایی که شیر مادر معمولا در یخچال نگهداری می شود، خیلی معقول است که قبل از مصرف آن را کمی گرم کرد. البته اگر کودک بیش از حد کج خلقی کند، شاید بتوان کمی خنک هم شیر را به او خوراند.

بعضی مادرها بیشتر  برای فرزند خود وقت می گذارند. با کمک شیردوش برقی یا دستی کمی شیر اضافی برای اوقاتی که نوزاد ناگهان گرسنه می شود ذخیره می کنند و در یخچال می گذارند. با این کار خیالشان راحت می شود که بچه حتما از شیر کامل مادر به جای شیر خشک تغذیه می کند. اگر از این دسته مادران هستید بهتر است بدانید که تغییر دما چه تاثیری روی کیفیت شیر می گذارد.

اگر فقط دنبال پاسخ به این پرسش هستید که می توان شیر سرد را به نوزاد خوراند یا نه؟ باید بگوییم که بله. اگر قصد انجام این کار را دارید کارشناسان توصیه می کنند که حتما از مشکلات احتمالی که برایتان پیش می آید آگاه باشید.

اثرات خوردن شیر مادر سرد بر نوزاد

اگر چه به لحاظ علمی شیر مادر سرد برای نوزاد خطرناک نیست اما شما را با چالش های جدیدی روبرو می کند. مثلا شاید با ذائقه فرزند شما که نصف شب بیدار شده و شیر گرم می خواهد جور نباشد. در ادامه به این چالش ها می پردازیم.

  1. کودک شما ممکن است شگفت زده شود

انسان ها قبل از خوردن یک نوشیدنی انتظار یک طعم خاص را دارند ولی ممکن است بعد از خوردنش یک حس کاملا متفاوت داشته باشند. برای نوزاد هم همین اتفاق می افتد. درست در زمانی که انتظار دارد شیر گرم مادر را نوش جان کند، با یک بطری شیر سرد مواجه می شود.

درست است که مواجهه با شیر سردی که ساعت 3 صبح از یخچال در آمده است، ممکن است بچه را سورپرایز کند. اما شاید بد نباشد این عادت را از سر کودک بیاندازیم که همیشه باید دمای شیر به اندازه دمای بدن مادر باشد. البته برای این کار باید کم کم دمای شیر را پایین آورده و در هر نوبت شیری که کم تر گرم شده را به فرزندتان بدهید.

  1. لایه چربی شیر ممکن است از آن جدا شود

با پایین آوردن دمای شیر، لایه چربی از سایر قسمت های شیر جدا می شود. کالری های موجود در این لایه چربی برای نوزاد ضروری است. بنابراین بهتر است قبل از استفاده شیشه شیر را به خوبی تکان دهید. و مطمئن شوید که مواد شیر به صورت یکنواخت توزیع شده است.

چربی شیر سرد به کناره های بطری می چسبد و احتمال دارد نوزاد همه مواد مغذی موجود را دریافت نکند. برای همین توصیه می شود حداقل کمی شیشه شیر را گرم کنید تا چربی از دیواره بطری جدا شده و در شیر حل شود. ضمن گرم کردن آن را به صورت دایره ای تکان دهید تا به خوبی در همه شیر پخش شود. رعایت این نکته برای نوزادان کوچکتر اهمیت بیشتری دارد. چرا که تنها غذای آن ها شیر مادر است. برای رشد بهتر به همه مواد مغذی موجود در آن احتیاج دارند.

  1. بچه ممکن است کمتر بخورد یا از خوردن امتنا بورزد

شیر مادر سرد

اگر فرزند شما عادت به شیر سرد نداشته باشد یا احساس ناراحتی کند، ممکن است در ابتدا از گرفتن شیشه خودداری کند یا کمتر بخورد. کارشناسان معتقدند بعضی بچه ها ترجیح می دهند شیر مادری که می خورند، حداقل به اندازه دمای بدن گرم باشد. در این موارد شما باید برای تغییر ذائقه کودک، در نوبت های مختلف هر بار شیر خنک تری را به او بدهید تا به خوردن شیر مادر سرد عادت کند.

تغییر ساختار شیر با سرد شدن

همانطور که مزه غذا و میزان نمک آن برای ما مهم است، نوزادان هم به دمای شیر حساس هستند. اگر مطابق میلشان نباشد نسبت به آن واکنش نشان می دهند و بد اخلاق می شوند. به همین خاطر والدین باید نحوه درست افزایش دمای شیر را یاد بگیرند. با این کار کامل بودن ترکیبات شیر هم حفظ می شود.

شیر مادر از سلول ها، مواد مغذی و پروتئین های مفید برای نوزادان تشکیل شده است. بدون شک باید شیر در شرایط استاندارد نگهداری و استفاده شود تا همه اجزای تشکیل دهنده آن عملکرد خود را حفظ کنند و شیر سالم و کامل به کودک برسد.

اگر فرزند شما به نوشیدن شیر سرد عادت کرده باشد، یا فقط به این خاطر که برای بار اول با آن مواجه می شود، کمی مخالفت می کند، نگران نباشید. تغذیه با شیر مادر که مدتی در یخچال بوده به یک عادت کاملا طبیعی برای او تبدیل خواهد شد.

اگر بخواهیم همیشه از شیر سرد استفاده کنیم چه مشکلی پیش می آید؟

هیچ دلیل علمی وجود ندارد که ثابت کند شیر سرد بیشتر از شیر گرم می توان معده کودک را اذیت کند. به گفته این کارشناس توجه کنید.

اصولا نباید استفاده از شیر سرد ضرری داشته باشد. همانطور که در مراکز پزشکی و درمانگاه ها، شیر مادر به صورت سرد نگهداری می شود و بدون گرم کردن آن را به نوزاد می دهند.

یا این کارشناس که می گوید:

شیر مادر سرد کاملا بی خطر است. حتی نوزادان بزرگتر از خوردن آن در هوای گرم یا زمانی که در حال دندان در آوردن هستند، لذت می برند.

متخصصان بر این عقیده اند: فقط زمانی که واجب است شیر را گرم کنید! مثلا زمانی که نگران سلامتی نوزاد هستید. یا زمان هایی که دمای محیط پایین است و گرمای شیر، نوزاد را هم گرم می کند. درست مثل بزرگترها!

زمان هایی که استفاده از شیر مادر گرم بهتر است

خیلی مهم است که در چه فصلی از سال قرار داریم. در زمستان یا دوران طفولیت و اوایل زندگی بهتر است که دمای بدن نوزاد پایین نیاید تا سرما نخورد. این امر برای نوزادان نارس حیاتی است. شیر گرم با بالا بردن دمای بدن، آن ها را از خطر ابتلا به بیماری انتروکولیت نکروزان حفظ می کند. اما شیر مادری که نوزادان نرمال با آن تغذیه می کنند می تواند متناسب با دمای بدن، دمای اتاق یا حتی یخچال باشد.

اگر تصمیم دارید شیر مادر را گرم کنید، به روش صحیح این کار را انجام دهید. از گذاشتن شیر داخل ماکروفر خودداری کنید. بهترین راه این است که بطری را داخل یک ظرف آب گرم قرار دهید تا محتویات درون آن به درستی و به اندازه کافی گرم شود.

منبع: Romper

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا