چگونه کمبود آهن در بارداری را جبران کنیم؟

کمیود آهن در بارداری

کمبود آهن در بارداری امری شایع بین مادران است. خوشبختانه راه های ساده و موثری برای افزایش سطح آهن و انرژی شما وجود دارد. شاید تجارب این مادر برایتان جالب باشد.

من نزدیک به 10 سال از عوارض کمبود آهن در دوران بارداری رنج می بردم. الان بچه چهارمم رو حامله ام. هر بار که نتیجه آزمایش خون رو می گیرم، اول از همه ردیف مربوط به آهن رو چک می کنم. چون سطح آهن در بدنم پایین بوده و تقریبا ذخیره آهن ندارم!
البته دیگه مثل قبل نیازی نیست هر دفعه منتظر نتیجه آزمایش بمونم. چون علائمش دستم اومده. خستگی شدید، تیرگی دور چشم ها، رنگ پریدگی و تمایل شدید به جویدن یخ! (این آخری شاید عجیب به نظر بیاد اما از علائم کلاسیک کم خونیه!)

کمبود آهن یعنی چه؟

آهن یک ماده معدنی مهم در رژیم غذایی افراد است که تاثیر به سزایی در عملکرد درست بدن از جمله انتقال اکسیژن در خون دارد. این ماده برای تامین انرژی روزانه بدن بسیار ضروری است. وقتی که سطح آهن در بدن شما پایین باشد، بدن شما توانایی کافی برای ساخت سلول های خون قرمز را ندارد.

به همین خاطر نمی تواند هموگلوبین را در سطح مناسب نگه دارد. این نقص منجر به خستگی و پایین آمدن سطح ایمنی بدن در مقابل بیماری ها می شود.

چرا کمبود آهن در بارداری اینقدر شایع است؟

در طول دوران بارداری، میزان توصیه شده آهن از 18 میلی گرم در روز به 27 میلی گرم در روز افزایش می یابد. در دوران بارداری آهن بیشتری نیاز دارید تا بدن بتواند سلول های قرمز بیشتر برای شما، جفت و کودک در حال رشد تولید کند. علاوه بر این، ممکن است هنگام تولد بچه، با از دست دادن خون مواجه شوید. آهن اضافی شما را در برابر خطرات این فقدان محافظت می کند.

نشانه های کمبود آهن در بارداری چیست؟

نشانه های پایین بودن سطح آهن عمدتا شامل این موارد است:

  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • سردرد
  • رنگ پریدگی صورت
  • تپش قلب
  • خستگی
  • زودرنجی یا ضعف اعصاب
  • گرفتگی عضلات پا
  • ویار به جویدن یا مکیدن یخ
  • رنگ پریدگی لب ها، پلک داخلی و داخل دهان

بهترین راه های درمان برای این مشکل

معمولا ماما، پزشک عمومی یا متخصص زنان و زایمان پایین بودن سطح خون در بدن شما را به کمک تست خون تایید می کنند. سپس با تجویز شربت یا قرص سعی می کنند سطح آهن در بدن شما را افزایش دهند. همچنین پیشنهاد می کنند که در رژیم غذایی خود مواد سرشار از آهن مصرف کنید. خوراکی هایی مانند گوشت قرمز، سبزیجات سبز برگ، لوبیا و نان های غنی شده با آهن، غلات و ماکارونی.

خوردن غذاهای دارای آهن و قرص های مکمل به طور کلی مفید است. اما شما باید مطمئن شوید که بدن شما آهن را جذب می کند. بهترین راه برای اطمینان از این بابت، بالا بردن سطح ویتامین C است. این ویتامین به روند جذب آهن در بدن کمک می کند.

کمبود آهن در بارداری

متاسفانه غذاهایی هستند که جلوی جذب آهن را می گیرند. برای همین توصیه می شود حداقل چند ساعت بعد از مصرف قرص آهن از خوردن آن ها اجتناب کنید. خوراکی ها و نوشیدنی هایی مانند چای، قهوه، لبنیات، سویا و تخم مرغ.

پزشک مشاور شما ممکن است در کنار مکمل های آهن، غذاهای سرشار از فیبر را هم برایتان تجویز کند. این غذاها عوارض جانبی ناخوشایند حاصل از خوردن مکمل آهن مانند یبوست را کاهش می دهد. راه حل جایگزین مصرف غذاهای فیبر دار، تهیه قرص های آهنی است که با معده و سیستم گوارشی سازگار هستند. با کمی جستجوی بیشتر می توانید آن ها را در داروخانه ها پیدا کنید.

بعد از افزایش سطح آهن در بدن چه حسی خواهید داشت؟

باورکردنی نیست! اما اکثر افرادی که قرص آهن مصرف می کنند، علی الخصوص در زمان بارداری، به این نکته اعتراف می کنند که انرژی شان زیاد شده است. با انرژی تر بودن، باعث می شود که برای فعالیت بیشتر شور و شوق پیدا کنید. کارها را زودتر به اتمام برسانید. و حتی وقت کافی برای ورزش کردن داشته باشید. در واقع، انجام هر نوع کاری برایتان آسان تر می شود. چون دیگر قرار نیست هر چند ساعت یکبار احساس بی رمقی و خواب آلودگی داشته باشید.

یادتان نرود که بعد از تولد بچه هم باید حواستان به سطح آهن خونتان باشد. مخصوصا اگر فرزندتان از شیر مادر تغذیه می کند. بهتر است از همان هفته ششم که به پزشک مخصوص خود مراجعه می کنید، هر بار راجع به سطح نرمال آهن در بدن از او مشورت بگیرید. با این کار در سال های اول مادر بودن سرحال و پر انرژی خواهید بود.

منبع: Momtastic

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
دکمه بازگشت به بالا