5 نکته ضروری که باید در خرید چرخ کفش اسکیت بدانید + راهنمای جامع
هیچ چرخ کفش اسکیت ای وجود ندارد که به درد همه اسکیت سوارها بخورد. هر چرخی هم در همه شرایط بهترین عملکرد را ارائه ندارد. جزئیات کوچکی مثل وزن شما، سطحی که روی آن اسکیت می کنید و حتی دمای محیط عواملی هستند که ممکن است باعث شود عاشق یک چرخ شوید یا از آن بیزار شوید.
نگران نباشید! ما در ایستگاه کودکان شما را در انتخاب بهترین چرخ برای اسکیت کفشی راهنمایی می کنیم. 5 فاکتور اصلی را باید موقع خرید چرخ در نظر بگیرید.
یک: اندازه چرخ
اندازه چرخ با میلیمتر (mm) اندازهگیری میشود. اندازه چرخهای شما سرعت، چابکی، راحتی و پایداری اسکیتها را تعیین خواهد کرد.
بیشتر فریم های اسکیت نیاز به استفاده از یک اندازه خاص چرخ دارند، اما برخی از آنها این قابلیت را دارند تا اندازه چرخ را افزایش دهید. این موضوع زمانی به کارتان می آید که به دنبال سرعت بیشتر و تمرین های چالشبرانگیزتر باشید.
چرخهای بزرگتر منجر به کاهش مانورپذیری اسکیت میشود. بنابراین پیش از اینکه به دنبال چرخ های بزرگتر باشید، مطمئن شوید که به اندازه کافی توانایی در اسکیت سواری را دارید.
برای پیدا کردن اندازه توصیهشده چرخ برای اسکیتهای کفشی خود دو محل وجود دارد که میتوانید آن ها را چک کنید: روی چرخهای قدیمی یا روی فریم ها.
سایز روی چرخ
اگر چرخ ها بیش از حد ساییده نشده باشد یا موقع تمیز کردن کفش اسکیت پاک نشده باشد، اندازه چرخ را به صورت چاپ شده روی سطح بیرونی چرخ پیدا خواهید کرد.
بیشتر اسکیتهای کفشی از چرخهایی با اندازه یکسان استفاده می کنند که به آن تنظیمات نصب هموار می گویند. اما برخی نیز از تنظیمات ‘Rockered’ یا anti-rocker استفاده میکنند، که نیازمند چرخهایی با اندازه متفاوت برای موقعیتهای مختلف است.
حتماً تمام چهار چرخ اسکیت خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که همگی درون قسمت تعبیه شده جا بشود و بدون برخورد با بوت اسکیت چرخش کند. این یکی از نکات ایمنی است که هر اسکیت سوار حرفه ای، باید ضمن پوشیدن لوازم ایمنی اسکیت مانند کلاه ایمنی به آن توجه داشته باشد.
سایز روی فریم
ویژگی چرخ ها معمولا روی سطح بیرونی فریم اسکیت چاپ می شود. مثلا در تصویر بالا اندازه 80mm چاپ شده است.
قیمت انواع چرخ اسکیت در دیجی کالا
دو: نوع چرخ اسکیت
بعضی چرخها برای یک نوع خاص از اسکیت سواری طراحی شدهاند. و بعضی دیگر قابلیت این را دارند که برای استفاده در سبکهای مختلف به کار گرفته شوند. هر یک از سبک های تفریحی، اگرسیو، شهری و فری استایل نوع چرخ مخصوص به خود را دارد.
1)چرخ اسکیت تفریحی
این مدل چرخ ها بیشتر در اسکیت های مبتدی و تفریحی کاربرد دارد. چرخهای تفریحی حرکت نرم و قابل کنترل ایجاد می کنند. و بیشتر بر راحتی به جای عملکرد تمرکز دارد.
نمره سختی این چرخها معمولاً 76A تا 80A برای اسکیت سواری در فضاهای بسته است و برای استفاده در فضاهای باز به 86A میرسد. این چرخها یک پروفایل متوسط دارند تا پایداری اضافی فراهم کنند و همچنین به راحتی گردش کند.
2)چرخ اسکیت سرعت
بعضا به عنوان چرخهای مسابقه نیز شناخته میشوند، این چرخها با هدف به دست آوردن سریعترین زمان طراحی شدهاند.
پروفایل باریک در آن برای محدود کردن اصطکاک و دستیابی به سرعت بالا در نظر گرفته می شود. اندازه آن ها به طور معمول در محدوده 100 تا 125 میلیمتر قرار دارند و برخی گزینههای 90 میلیمتری نیز برای مبتدیان یا کودکان در نظر گرفته می شود.
در این سبک اسکیت شما مجموعهای گسترده از درجه سختی را سفارشیسازی دقیق بسته به شرایط سطوح مختلف پیدا می کنید. چرخ های اسکیت سرعتی با توجه به درجه سختی در دو دسته جا می گیرند:
چرخ های سرعت جاده
این چرخ ها بهترین گزینه برای سطوح ناصاف و نا هموار مانند پیست های چند کاربره هستند. تقریبا همان آسفالت خودمان! این چرخها به دلیل نرمی خود معمولاً نرمتر از چرخهای سرعت مسابقه ای هستند تا تا چسبندگی لازم را به وجود آورند و از لغزش جلوگیری کنند.
چرخ های سرعت مسابقه ای
این مدل چرخ ها برای استفاده روی سطوح صاف و چسبناک مانند کف سالنهای ورزشی و رینگهای اسکیت مناسب هستند. این چرخها نسبت به همتایان آسفالتیشان سختتر هستند و با فراهم کردن یک سطح مناسب، عملکرد و سرعت بهتری ارائه میدهند.
3)چرخ اسکیت اگرسیو
برای استفاده در اسکیت های اگرسیو، اندازه چرخ ها عموما بین 54 تا 60 میلی متر و سختی آنها بین 89A تا 100 است.
ابعاد کوچک و پروفایلهای صاف باعث پایین نگه داشتن مرکز جرم اسکیت میشود و پایداری را افزایش میدهند.
چرخهای اگرسیو برای اسکیت سواری نمایشی و اسکیت در پارکها، رمپها و رد شدن از بین موانع مختلف مناسب هستند. اما برای اسکیت سواری سنتی کارایی لازم را ندارند.
4)چرخ اسکیت شهری
این چرخ ها برای حرکت در خیابانها و جابجایی، تناسب اندام یا سرگرمی طراحی شده اند. چرخهای شهری معمولاً دارای نمره سختی 82A یا بالاتر هستند تا در محیطهای خیابانی خشن عملکرد مناسبی داشته باشند
اندازههای آنها از 76 تا 125 میلیمتر متغیر است. لبه های گرد و بزرگ آنها، کنترل را افزایش میدهد و واکنشهای سریع را در محیطهای شلوغ و شهری تسهیل میکند.
5)چرخ اسکیت فری استایل
به آن ها چرخ های اسلالوم هم گفته می شود. این چرخها طوری طراحی شدهاند که اسکیت سوار بتواند به راحتی با آن ها حرکات رقص را انجام دهد یا بین مخروط ها مانور دهد.
اندازه این چرخها به طور معمول در محدوده 76 تا 80 میلیمتر با درجه سختی 80 تا 88A قرار می گیرد.
پروفایل پهن برای ایجاد پلتفرم پایدار و کنترل بینظیر برای آن ها در نظر گرفته شده است. این چرخها را معمولا می توان با چرخهای اسکیت شهری تعویض نمود.
سه: سختی چرخ اسکیت کفشی
چسبندگی، سرعت و دوام همگی تحت تأثیر سختی اورتان قرار دارند. به طور معمولدرجه سختی در قسمت کناری چرخ با واحد دیورومتر نمایش داده میشود.
درجه سختی از 72A تا 103A متغیر است. اعداد بزرگ به معنای چرخ سختتر هستند در حالی که اعداد کم نشاندهنده چرخهای نرمتر هستند. برخی از برندها از کلمات یا مقیاسهای خود برای تعریف سختی استفاده میکنند (مانند Firm، XFirm، XXFirm، F0، F1 و غیره).
سختی هر چرخی برای هر سبک اسکیت سواری مناسب نیست. بنابراین توصیه میشود ابتدا مشخص کنید کدام نوع چرخ بر اساس سبک شما مناسب است و سپس برخی اصول اولیه را در انتخاب سختی چرخها در نظر بگیرید.
جدول سختی چرخ اسکیت
بر اساس این جدول، اگر به سرعت بیشتری نیاز دارید، باید چرخی با سختی بیشتر (دیورومتر بالاتر) انتخاب کنید. با این کار، انتظار دارید که جذب شوک و چسبندگی کمتری داشته باشید اما دوام بهتری به دست آورید.
اگر به دنبال چسبندگی بهتر هستید، باید یک چرخ با سختی کمتر (دیورومتر پایینتر) را در نظر بگیرید، با علم به اینکه کمی از سرعت و دوام را از دست خواهید داد اما همچنین جذب شوک بیشتری در اختیار خواهید داشت.
علاوه بر این وزن اسکیت سوار و دمای محیط ممکن است بر عملکرد چرخ شما تأثیر بگذارد. پس باید هنگام انتخاب درجه سختی چرخ در نظر گرفته شود.
اسکیت سواران سنگینتر و به دنبال سبک اگرسیو باعث وارد شدن نیروی بیشتر به چرخها میشوند. در نتیجه باید چرخی کمی سختتر را انتخاب کنند تا قدرت ارتجاعی بیشتری داشته باشند.
اسکیترهای سبکتر زمان بیشتری نیاز دارند تا چرخ هایشان قدرت ارتجاعی و چسبندگی لازم را به دست آورد. بنابر این بهتر است چرخهای کمی نرمتر را انتخاب کنند.
در مورد دما باید گفت که گرمای شدید میتواند باعث شود چرخها نرمتر عمل کنند. در حالیکه سرمای شدید ممکن است حس کنید چرخها سختتر شدهاند.
آیا تاکنون یک خرس ژله ای را در یک روز گرم تابستانی دیدهاید؟ این عروسک ها در گرما نرم میشوند و در زمستان سفت میشوند. همان اتفاق برای چرخهای اسکیت شما میافتد.
هرچند تغییر شکل چرخهای شما ممکن است به اندازه خرس ژله نباشد، اما این مسئله برای افرادی که در مناطق با آب و هوای متغیر زندگی میکنند، مهم است.
چهار: پروفایل چرخ اسکیت
پروفایل یا رد پا، به شکل چرخ گفته می شود وقتی به صورت مستقیم به آن نگاه می کنید. این معیار تعیین میکند چه قدر از چرخ هنگام اسکیت با زمین در تماس خواهد بود.
پروفایل بر چسبندگی، سرعت و پایداری چرخ تأثیر میگذارد. در هر سبک اسکیت سواری، پروفایل ها به همه شبیه هستند اما تفاوتهای کوچکی هم وجود دارد. این تفاوت ها ویژگیهای مختلف چرخ را بهبود می دهند. شکل زیر انواع پروفایل بسته به سبک اسکیت را نشان می دهد.
سادهترین راه برای تصور پروفایل این است که فکر کنید چرخ ها هنگام چرخیدن رنگ دارند و اثر رنگ روی آسفالت باقی می گذارند. آیا خط رنگی که از خود میگذارد کوچک است و به معنای یک پروفایل نوکتیز است؟
یا گسترده و دارای سطح صاف است؟ همانطور که حدس زدهاید، اثرات گستردهتر برای پایداری بیشتر و مانور های تنگتر مناسب است. در حالی که پروفایلهای باریک مناسب سرعت و چرخیدن هستند.
پنج: ویژگیهای اضافی چرخ اسکیت کفشی
1)قابلیت ارتجاع
این قابلیت به توانایی اورتان برای برگشت به شکل اصلی خود پس از وارد کردن فشار در هنگام حرکت گفته میشود.
فشاری که در حین حرکت ایجاد میشود، نیازمند انرژی است و ممکن است منجر به از دست دادن قدرت و سرعت شود. اما چرخ با قابلیت ارتجاع بالا، این از دست دادن را با بازگشت سریع به شکل اصلی، کاهش میدهد.
چرخهای با ارتجاع بالا از اورتان پیچیدهتر استفاده میکنند تا چرخ را سفت نگه دارند و همچنین اجازه بازگشت حداکثری را فراهم کنند.
2)هسته و توپی چرخ
قسمت سخت و پلاستیکی در وسط چرخ به نام توپی و هسته چرخ شناخته می شود. این بخش از چرخ با سطح اسکیت سواری تماس ندارد و جای بلبرینگ چرخ است.
توپی ممکن است توپر، خالی یا دارای پره باشند. معمولاً از نایلون یا پلاستیک ساخته میشوند. توپی های با کیفیت به نحوی طراحی می شوند تا با اورتان هماهنگ شوند و ارتجاع و کارایی را به بهترین شکل ایجاد کنند.
طرح های دارای پره انعطافپذیری بیشتری دارند. طرح های توپر سختی بیشتری دارد. هر برند طراحیهای خود را برای توپی دارد که کمی متفاوت است.
3)نوار درونی
امروزه بیشتر چرخ ها از “بند داخلی” استفاده میکنند. اگر یکی از این چرخها را دو تکه ببرید، یک لاستیک با اورتان متفاوت درون آن مشاهده خواهید کرد.
هدف از این روش تولید، این است که ویژگیهای یک لاستیک با دوام و یک لاستیک نرم را با یکدیگر ترکیب کرده و چرخی درست شود که در ویژگی های مختلف بهترین عملکرد را داشته باشد. ویژگی هایی همچون سرعت، چسبندگی، راحتی و دوام.
چرخهای دارای نوار به دلیل هزینههای تولید بیشتر معمولاً قیمت بالاتری دارند.
قیمت انواع چرخ اسکیت در دیجی کالا
امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات کافی را به دست آورده باشید. خوشحال می شویم اگر پرسش دیگری در خصوص خرید اسکیت کفشی دارید، با ما در کامنت ها در میان بگذارید.